Schimb de replici între actualul și fostul administrator al Aeroportului Internațional Chișinău. În timp ce primul acuză compania concesionară că nu și-a respectat angajamentele contractuale și că aerogara s-ar afla într-o stare avansată de degradare, fostul director al Avia Invest îi amintește că „AIC a câștigat cinci ani la rând premiul internațional pentru cea mai dinamică dezvoltare”.
Constantin Vozian, administratorul adjunct al Aeroportului Internațional Chișinău, spune că urmează să fie pornită o inspectare tehnică a obiectelor de infrastructură pentru a vedea ce lucrări trebuie efectuate în timpul apropiat.
„Statul, de principiu, nu a preluat nimic. Statul a luat doar probleme. A luat un aeroport care are duty free, are restaurante, are o fațadă, are ghirlande și nu prea are pistă, nu prea are cabluri, nu prea are căi de rulare, nu prea are locuri de parcare. În cei zece ani de concesiune Aeroportul ar fi putut arăta altfel”, a declarat Vozian, citat de IPN.
De cealaltă parte, fostul administrator, Petru Jardan, susține că, pe parcursul ultimilor nouă ani, perioadă în care Aeroportul Internațional Chișinău a fost gestionat de „Avia Invest”, „au fost respectate toate prevederile din contractul de concesiune” și efectuate investiții suplimentare la cele prevăzute pentru această perioadă, potrivit ziarulnational.md.
„Angajamentul contractual a fost de 250 de milioane de dolari, în trei etape. La prima etapă era vorba de 45 de milioane de dolari. Urma să lărgim complexul aerogării, pentru că nu erau spații suficiente pentru personal și serviciile din aeroport, inclusiv poliția de frontieră și pasageri. Noi am făcut totul, după un design modern și acum aeroportul arată altfel. Cea de-a doua etapă prevedea construcția unei parcări multietajate, ceea ce am și făcut și acum toți pot utiliza această parcare nouă de la aeroport. Cea de-a treia etapă se referă la sistemul energetic al aeroportului. Noi am instalat un generator nou, cablaje noi și stații de transformatoare”, a specificat Petru Jardan în cadrul unei emisiuni televizate.
Sursa citată a precizat că cea de-a doua pistă de pe aeroport nu era prevăzută în planul investițional, dar administrația companiei a decis să o construiască din cauză că lucrările de reabilitare a pistei de bază au decurs mai anevoios decât se aștepta, mai ales din cauza umidității din sol și a problemelor de drenaj.
„De aici a apărut necesitatea celei de-a doua piste. Ea nu a fost în planul de investiții. Ea va permite însă ca zborurile să fie operate, fără a afecta orarul lor. Deci investițiile din prima etapă au fost depășite, suma a ajuns la 47-48 de milioane de dolari, în loc de cele 45 prevăzute în contract, fapt confirmat de rapoartele de audit, prezentate comisiei de stat de monitorizare”, a explicat Pentru Jardan, menționând, în context, că Aeroportul Internațional Chișinău a câștigat, timp de cinci ani la rând, locul întâi la capitolul cea mai dinamică dezvoltare .
Întrebat despre taxa de nouă euro, percepută la AIC, fostul manager al „Avia Invest” a explicat că ea a fost stabilită prin hotărâre de Guvern încă în 1999, doar pentru pasagerii care decolează.