Parlamentul a pus pe rol o nouă lege care va monitoriza, va elimina și va penaliza influencerii. De obicei, legile se fac cam așa: apare un donator cu o agendă — care angajează 2-3 specialiști (la noi, Cristina Durnea și Petru Macovei) pentru a-i implementa viziunea. Apoi, proiectul ajunge în Parlament, unde câțiva deputați ignoranți își pun semnătura, la cererea partidului. După aceea se mimează (nu întotdeauna) dezbaterile publice, în grabă (sfada o puteți privi aici https://privesc.eu/arhiva/109049), fără a fi invitate părțile afectate. Urmează votul, tot la comanda partidului. Și gata: avem o lege oficială, care intră apoi în birocrație și devine armă „în lupta cu dreptatea”. De obicei, birocrații joacă rol de procurori, judecători și executori — așa cum face Consiliul Audiovizualului. Ei te găsesc, decid dacă ești vinovat și îți aplică sancțiunea.
1. faces.md (acum 20 de ani)
Moldova avea propria rețea socială, faces.md. Într-o zi, site-ul a încetat să mai funcționeze. WTF? Nici proprietarii nu înțelegeau. Au aflat apoi că NIC (registrul domeniilor .md) le închise domeniul, pentru că apăruse o fotografie cu o fată goală, iar părintele fetei ceruse blocarea site-ului — probabil erau cumătri. Concluzia: orice birocrat cu putere deplină nu ezită să te doboare. Pe termen scurt a fost un abuz, pe termen lung a adus un prejudiciu enorm domeniului .md. Privesc.Eu nu folosește .md, Unimedia e pe .info, din exact acest motiv.
2. Legea „Big Brother”
Promovată de MAI, SIS ș.a., (https://esanu.name/vitalie/?p=809) a trecut declarând că „protejează minorii”. Cum am scris acum ani, legea a fost folosită doar pentru a închide site-uri media. Lecția: introdu o lege cu intenții bune, apoi adaugă o mică rectificare care îi schimbă radical sensul — truc arhicunoscut lobby-iștilor.
3. Privesc.Eu și Consiliul Audiovisualului (https://esanu.name/vitalie/?p=1079)
După ce Privesc.Eu și-a lansat o televiziune prin cablu, a intrat în vizorul CA. Au început rapoarte, solicitări de înregistrări. Mi-a venit ideea să nu le mai duc HDD-ul (legea menționa CD-ul!) și să le dau acces online. Le-am explicat cum să vizioneze, m-am liniștit… și tot am luat amendă: când dădeau click pe link, se deschidea Winamp-ul. Concluzia: nu da digitalul pe mâna celor care nu știu să asocieze o extensie de fișier cu un program.
4. Normarea sunetului la TV
CA a modificat codul obligând televiziunile să mențină volumul în parametri stricți nu doar la publicitate (cum se face în alte țări), ci la TOT conținutul. Problema nu e trivială: ar trebui un om 24/24 care să prezică, secundă de secundă, nivelul sonor. La live e practic imposibil. Rezultat: CA dă amenzi în stânga și-n dreapta; imposibilitatea tehnică a transformat instituția într-o armă. Concluzia: nu lăsați oameni care stau prost cu tehnologia să scrie legi tehnice.
Sub masca noilor modificări la legea CA, se acordă instituției încă o prerogativă: reglementarea online-ului. Oficial, doar „platformele de video-sharing locale”. În realitate, știindu-l pe dl. Râbca (membru CA) — care îmi spunea cândva „lasă că ajungem noi și la Privesc.Eu” — sunt convins că legea vizează exact Privesc.Eu și alte câteva platforme similare. Dacă trece, următoarea modificare va scoate expresia „din Republica Moldova” și va rămâne doar „platforme de video-sharing”.
Generația crescută cu TV-ul crede că sancțiunile se aplică online la fel ca pe cablu. Dar:
• La TV sunt puține posturi și audiența se măsoară aproximativ; amenda se ajustează la impact.
• Online e imposibil să calculezi impactul real. Facebook numără un view la 3 secunde, YouTube la 30. Poate doar un procent infim a văzut mesajul… plus omul care te-a raportat.
• Nimic nu zice de postări private (Friends vs. Public). Dacă public doar pentru prieteni și unul mă raportează?
• Nu se precizează termenul de prescripție: poți fi reclamat după o zi, zece ani, o veșnicie? Singura limită e că, după raportare, conținutul trebuie scos în 24 de ore.
• De noțiuni de embedare video nici pomină.
Viralitatea nu apare fiindcă platforma „decide” să promoveze mesajul, ci fiindcă mii de oameni dau like/share. Cine sunt câțiva oameni de la CA să anuleze un mesaj apreciat de zeci de mii? Iar dacă nimeni nu reacționează, chiar dacă e hate-speech, ce folos? Nu-l vede nimeni.
Mai mult: narativele se mută oricum pe chat-uri private (WhatsApp, Viber, Telegram), criptate, unde nici platforma n-are acces. Legea face tam-tam public, dar „tobele” s-au mutat în underground. Vedeți mai mult am scris aici: https://esanu.name/vitalie/?p=1072
Calea spre dictatură nu se face instantaneu, ci prin legi cu intenții bune, scrise de „idioți utili”, apoi schimbate un „punctișor” și folosite ca arme politice. Privesc.Eu TV evită conținut politic tocmai fiindcă politicienii au dat CA mecanisme de sancționare pentru orice nimic (ex.: un minut în plus de emisie pentru un candidat).
Așa, dând unei instituții dreptul de a aplica unilateral legea, media ajunge să evite mesaje care, oricât de ciudat ar părea, fac democrația mai bună. Când se aud toate vocile, nu doar cea de la putere.
Nu uitați PAS-ul a ajuns la putere doar datorită libertății de exprimare pe Internet. Se transmitea totul live pe Privesc.Eu iar Facebook-ul nu vă bloca. Scoateți legea și nu vă prostiți.
PS: Citesc.Eu monitorizează cu AI-ul de aproape un an de zile toate media online și telegramul. Concluzia este că absolut toți manipulează! Ce facem îi închidem pe toți?
PPS: Există o probilitate mică ca această lege să oprească înaintarea rușilor în mințile moldovenilor dar sunt sigur 100% că va duce la o dictatură informațională.
La cererea mea către cei care au scris legea să aflu cine este donatorul nu mi-au răspuns. Pe surse ar fi Tatiana Puiu de la o Comisia Europeană.
Vitalie Eșanu, antreprenor IT, coproprietar privesc.eu
Sursa: Vitalie Eșanu/Facebook