Alte două scrisori apărute în spațiul public confirmă caracterul dubios al licitației de la aeroport. Acestea au fost publicate de bloggerul Eugen Luchianiuc și reprezintă o corespondență între compania germană Gebr. Heinemann și conducerea Aeroportului Internațional Chișinău, în care prima își exprimă nedumerirea față de condițiile stipulate în caietul de sarcini, care fac practic imposibilă participarea la licitație.
Mesajul a fost expediat de către gigantul german încă în perioada primei licitații, care a fost anulată, după ce la ea s-au înscris doar compania franceză Lagardere Travel Retail și, în ultimul moment, firma LeBridge, a cărei participare părea formală, întrucât nici ea nu întrunea condițiile impuse.
În prima scrisoare, adresată Ecaterinei Ștefan, angajată a aeroportului, responsabilă de organizarea concursului, directorul pentru dezvoltarea afacerilor al Gebr. Heinemann, Nico Reifkogel, atrage atenția la condițiile specificate la capitolul III, care, în opinia lui, restrâng categoric numărul participanților la licitație. Mai mult, managerul de la Gebr. Heinemann menționează că obligativitatea deținerii unei experiențe de șapte ani în 10 aeroporturi din Uniunea Europeană este un criteriu de neînțeles și arbitrar.
„Dacă sunteți interesați să asigurați o competiție cât mai largă și să obțineți mai mult de o ofertă calificată, suntem convinși că Aeroportul Internațional Chișinău va avea un profit imens. Totuși, pentru a face acest lucru, criteriile trebuie să fie mai largi. Acest lucru ar putea fi realizat prin revizuirea criteriilor enumerate în capitolul 3, nr. 2, lit. b), punctele 1 și 2, ceea ce v-ar permite să obțineți oferte mai competitive pentru evaluare”, precizează Nico Reifkogel.
A urmat răspunsul din partea aeroportului, în care se menționează că prevederile din caietul de sarcini au fost discutate în ședințele Consiliului de Administrație și că abia după asta a fost obținută permisiunea de inițiere a licitației. De asemenea, fostul director al AIC, Constantin Vozian, înștiința Gebr. Heinemann că i-a solicitat Consiliului Concurenței și altor structuri ale statului să verifice „condițiile de calificare” din caietul de sarcini. Deocamdată, nu se cunoaște însă care este rezultatul acestor verificări.
Peste puțin timp însă, atât Ecaterina Ștefan, cât și Constantin Vozian, și-au dat demisia din funcțiile deținute în cadrul Aerportului Internațional Chișinău, fapt care a stârnit controverse în spațiul public și a întărit convingerea că ar exista intenția de trucare a licitației, în favoarea companiei Lagardere Travel Retail, singura care corespunde criteriilor stipulate în caietul de sarcini.
Precizăm că, deși prima licitație a fost anulată, pe motiv că ar fi fost depistate încălcări de procedură, și anunțat un nou concurs, condițiile de participare au rămas aceleași și a fost doar adăugat un articol nou, care îi „exonerează de răspundere” pe organizatorii licitației. Prin urmare, teoretic, nici de această dată, nici Gebr. Heinemann, nici alte companii din domeniu, nu sunt eligibile. Potrivit calendarului noii licitații, depunerea ofertelor are loc între 11-25 martie. În perioada 26-28 martie va avea loc examinare a dosarelor, iar câștigătorul ar urma să fie decis în 29 martie.
Gebr. Heinemann este un retailer și distribuitor internațional specializat în vânzari cu amănuntul în aeroporturi și puncte de trecere a frontierei, pe vase de croazieră și feriboturi, în avioane și magazine, precum și în misiunile diplomatice și zonele militare speciale. Gebr. Heinemann lucrează direct cu cele mai cunoscute mărci de lux din lume, iar gama sa largă de produse se extinde de la parfumuri și cosmetice la vin și băuturi spirtoase, precum și tutun, de la produse de cofetărie, mâncare, accesorii, ceasuri și bijuterii.
Compania-mamă Gebr. Heinemann SE & Co are sediul în Hamburg (Germania). De asemenea, are două sedii regionale, Heinemann Asia Pacific și Heinemann Americas, respectiv în Singapore și Miami.