Licitațiile pentru construcția drumului Leova-Bumbăta au fost aranjate din timp, la valori mai mari de achiziție, scopul principal fiind favorizarea unor companii apropiate funcționarilor implicați în realizarea proiectului. Noile detalii din acest dosar au fost oferite de șefa Procuraturii Anticorupție, Veronica Dragalin, care susține, de exemplu, că firma responsabilă de construcția drumului a început lucrările cu trei luni înainte de a fi semnat contractul propriu-zis și de a veni ofertele de la alți agenți economici.
„Acest dosar a fost pornit anume pe suspiciuni de abuz de putere, asta înseamnă că niște funcționari publici încalcă prevederile legale și prin asta cauzează un prejudiciu bugetului statului. Procedura pentru aceste achiziții publice, de concursuri pentru așa fel de cheltuieli, au ridicat semne de întrebare, care, din punctul de vedere al procuraturii, erau suficiente ca să putem investiga. De exemplu, compania, care a câștigat concursul pentru a construi acest drum, a început lucrările în luna iunie 2022, dar contractul, unde a fost desemnată această companie care a câștigat concursul, a fost semnat în septembrie 2022”, a declarat Dragalin la o emisiune de la TV8.
Un conflict de interese a existat și în cazul companiei de proiectare.
„Au fost transmise solicitări la patru companii pentru a face oferte. O solicitare a fost trimisă la o anumită dată și compania respectivă a răspuns a doua zi și peste câteva zile ea a fost selectată, dar invitația de a participa pentru celelalte trei companii s-a întâmplat după. Până când au venit ofertelele celelalte, contractul era semnat. Compania de proiectare, care a câștigat acest contract și a primit 2 milioane de lei, această companie a transferat bani și are o relație foarte apropiată cu o companie al cărei administrator este soția actualului șef al ASD. Compania care a câștigat are interese directe”, a mai adăugat Veronica Dragalin.
Săptămâna trecută, șefa PA mai declara că dosarul drumului Leova-Bumbăta, care fi fost construit la preț exagerat și cu decizii neconforme, bate pasul pe loc și continuă să fie la faza de urmărire penală. Potrivit Veronică Dragalin, tergiversarea este cauzată de expertiza care întârzie să vină de la Centrul Național de Expertize Judiciare de pe lângă Ministerul Justiției. Acest centru a precizat însă, după această declarație, că expertiza va fi finalizată în 2-3 luni, după soluționarea aspectelor procesuale legate de desemnarea unui expert străin.
Amintim, vara trecută, când subiectul era discutat amplu în spațiul public, fostul ministru al Infrastructurii, Andrei Spînu, se arăta deranjat de ancheta penală în cazul construcției acestui drum și spunea că nu cunoaște detalii despre dosar și nici cine sunt cei vizați. În contextul inițierii investigației, fostul demnitar spunea că Procuratura Anticorupție ar face mai bine dacă ar arăta rezultate în dosarele de rezonanță. Totodată, Spînu declara că tot procesul a fost unul transparent, iar cele peste 100 de documente legate de proiect, cum ar fi contracte, devize și scrisori, sunt făcute publice și pot fi verificate.
Proiectul podului Leova-Bumbăta a stârnit critici din cauza costurilor mari și a licitațiilor dubioase. Inițial, valoarea proiectului a fost estimată la 250 de milioane de lei. Ulterior, costurile au crescut cu 30 de milioane de lei.