Podul de flori între Iaşi şi Ungheni, a cărui construcție a demarat sâmbătă, 26 aprilie, este cel mai scump și mai mare proiect de infrastructură de după destrămarea Uniunii Sovietice, gândit, promovat și implementat în totalitate de România. Valoarea totală a proiectului este de 32,9 milioane de euro, din care contribuţia României este de 16,5 milioane de euro, restul fiind bani europeni. Podul va avea o lungime de 261,2 metri şi va avea câte două benzi pe fiecare sens.
„E un proiect pe CEF, pe Connecting European Facility, care a fost gestionat și care a fost impulsionat, în urmă cu un an, în urmă cu doi ani, în urmă cu trei ani, de doamna comisar Adina Vălean și care a făcut posibil ca acest proiect să fie astăzi în stadiul acesta și să aibă finanțare”, a declarat ministrul Transporturilor de la București, Sorin Grindeanu.
Podul va uni localitatea Zagarancea din raionul Ungheni şi comuna Golăeşti din judeţul Iaşi, fiind parte a Autostrăzii Unirii (A8), cu rol major în interconectarea celor două reţele rutiere naţionale, respectiv autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni şi viitoarea autostradă Ungheni – Chişinău, ambele cu termen de finalizare estimat pentru anul 2030. Acesta este primul dintre cele cinci noi poduri peste Prut stabilite spre execuţie, pentru care există deja contractul de proiectare şi execuţie semnat în cursul toamnei trecute.
Fostul președinte al Comisiei pentru industrie, cercetare și energie a Parlamentului European, Adina Vălean, în prezent eurodeputat român, a declarat, sâmbătă, în Piața Independenței din Ungheni, că „Podul de flori” are o simbolistică sufletească aparte pentru românii de pe ambele maluri ale Prutului, dar reprezintă totodată și o oportunitate de dezvoltare economică. Aceasta a amintit că podul de peste Prut a fost unul dintre proiectele sale de suflet pe care l-a inițiat atunci când a fost comisar pentru Transporturi al Uniunii Europene.
„Sunt deosebit de bucuroasă să văd începuturile construcției la podul rutier de la Ungheni, astfel încât nu doar cel de cale ferată să unească cele două maluri ale Prutului, comunitățile și țările noastre. (…) Astăzi avem un pod, vom avea mai multe. Podul nu este doar o punte peste apă, este o oportunitate de dezvoltare economică și expresia libertății de mișcare, a creșterii economice a Moldovei, a României, și a întregii regiuni astfel încât în interiorul UE să fim o regiune cât mai dezvoltată și dinamică. Infrastructura înseamnă prosperitate pentru dumneavoastră, pentru cetățenii ambelor țări și ai UE. (…) Am lucrat cu mult drag, îndârjire și consistent și pentru Republica Moldova. Vreau să vă spun că dincolo de acest proiect sunt multe altele de infrastructură, zeci de milioane de euro pentru granița Moldovei cu România, pentru granița Moldovei cu Ucraina, în interiorul Moldovei’, a arătat Vălean”, a afirmat Adina Vălean, pe scena special amenajată în Piața Independenței din orașul Ungheni, Republica Moldova.
La rândul său, vicepremierul României Marian Neacșu a declarat, sâmbătă, la Ungheni, că a venit vremea podurilor construite trainic, după ce în anii ’90 au fost podurile de flori.
„În anii ’90 a fost vremea podurilor de flori. În anii 2000 și până acum a fost vremea podurilor de suflet. Acum a venit și vremea podurilor construite trainic, serios și sănătos. E adevărat, din beton și din fier. Dar podul reprezintă nu numai o destinație, ci și un destin, un pod reprezintă o cale, iar acest pod este în regim de autostradă, este calea Moldovei, prin România, spre Europa, calea adevărată prin care și voi, românii de partea asta a Prutului, și pentru noi, românii de dincolo, cu siguranță o vom ajunge”, a spus viceprim-ministrul Marian Neacșu.
Potrivit lui Neacșu, acest pod, care leagă localitatea Ungheni din R. Moldova de localitatea Ungheni din România, este doar un început.
„Vor fi construite și altele. Între noi legăturile de suflet și-au împlinit destinul. De acum, calea europeană a Moldovei este împlinită prin acest prim pas și prin următorii care vor urma. Bunăstarea Moldovei va depinde de ceea ce înseamnă acest pod, regimul de autostradă, celelalte poduri și dezvoltarea de infrastructură, dar, mai presus de toate, bunăstarea Moldovei înseamnă legătura cu țara. Acesta e numai începutul. E mult până faci primul pas. Orice drum, indiferent cât de lung este, tot cu primul pas începe”, a subliniat Marian Neacșu.