Directorul artistic al Teatrului „Luceafărul”, Veaceslav Sambriș, vine cu noi detalii în scandalul iscat în jurul spectacolului „Invizibil” al regizorului David Schwartz, a cărui premieră a fost amânată. Sambriș regretă că dramaturgul român a preferat să facă acuzații publice și să vină cu speculații, în loc se ajungă la un numitor comun privind textul și scenariul final al piesei.
„Fiind vorba despre un spectacol de teatru documentar, care are la bază relatări ale unor persoane reale și face referință la fapte și acțiuni curente, la zi, la sugestia unora dintre actori, am dat textul juristului, ca să facă și el cunoștință și să ne asigurăm că este în regulă din punct de vedere al normelor juridice. După ce a făcut cunoștință cu textul, specialistul ne-a anunțat că unele referințe în text pot servi drept temei cu riscul de a fi dați în judecată. În aceste condiții, i-am propus regizorului să amânăm premiera pentru stagiunea următoare, ca spiritele să se calmeze și în speranța că vom găsi soluții pentru a ajunge la un numitor comun, dar dumnealui a refuzat. Nu a avut răbdare să discutăm strict pe criterii ce țin de profesie, etică, deontologie și respect al demnității și onoarei persoanei, fie că e vorba de persoane concrete, vizate în spectacol sau de cele implicate în realizarea acestuia. A preferat să facă acuzații publice, speculative”, se arată într-o nouă reacție a lui Veaceslav Sambriș de pe rețelele sociale.
Directorul artistic de la „Luceafărul” precizează că spectacolul nu a fost anulat sau interzis, așa cum a declarat într-un interviu regizorul. Sambriș susține că informațiile cu care manipulează și victimizarea lui Schwartz sunt jenante.
„Refuz să cred că acest proiect a fost o capcană pentru teatrul nostru și nici nu vreau să mă gândesc că a fost o încercare de a fi folosiți în scopul diseminării unor mesaje sau atacuri meschine. Este regretabil că, în pofida faptului că actorii și-au exprimat dezacordul cu regizorul, el oricum a neglijat un aspect important: că privarea dreptului la libertatea de exprimare este o încălcare, deci, comite un abuz în raport cu ei. Apar foarte multe dedesubturi și semne de întrebare în contextul unui proiect de teatru documentar în care, culmea! ne propusesem să discutăm despre transparență, corectitudine, drepturi și responsabilități. Și acest lucru mă face să cred că eu am fost o unealtă, pentru că ideea de a-l invita să monteze la ”Luceafărul” îmi aparține și pentru că acum mă simt responsabil și pentru suferința echipei și pentru lovitura de imagine care i-a fost adusă instituției prin lansarea diverselor zvonuri și acuzații nefondate”, mai susține Veaceslav Sambriș.
Responsabilul de la teatru a mai declarat că nimeni nu a influențat vreo decizie a instituției, atunci când s-a amânat premiera.
„Apoi a venit regizorul, care a prezentat un draft de text. Precizez că draftul nu a fost prezentat directorului artistic al teatrului, adică mie, prezența mea a fost ignorată, nu știu, presupun că pur si simplu i-a scăpat acest detaliu. Textul a fost expediat mai întâi scenografilor și apoi s-a făcut o lectură cu actorii. Reacțiile vizavi de textul prezentat au apărut imediat după prima lectură. Scenografa Stela Verebceanu a avut o discuție în contradictoriu cu regizorul în care și-a exprimat poziția. Mai târziu m-a sunat doamna consilieră Angela Brașoveanu, să mă întrebe ce s-a întâmplat. I-am povestit că am invitat un regizor, că se lucrează la un proiect de teatru documentar, că s-a făcut un draft de text la care trebuie să se lucreze, apoi ne-am spus la revedere și atât. Subliniez, nu a fost nicio amenințare, și nicio restricție din partea dumneaei sau indicație! A fost un apel personal, de la o persoană cu care mă cunosc de foarte mult timp. David știe foarte bine cum s-a întâmplat și ce am discutat, i-am spus că apelul telefonic a fost o discuție care nu are scopul să influențeze procesul de lucru, este o clarificare a unor aspecte ce țin strict de relațiile interumane. Aceasta a fost singura discuție telefonică și singura comunicare despre proiect cu o persoană din afara teatrului”, a mai declarat Sambriș.
Directorul artistic a mai venit cu o precizare în contextul acordării interviului de către David Schwartz bloggerului Vitalie Sprînceană. Sambriș susține că activistul civic era implicat în proiectul artistic fără ca administrația teatrului să cunoască acest lucru.
„Menționez faptul că și domnul Vitalie Sprânceană, cel care a realizat interviul cu regizorul, a fost implicat, în acest proiect, fără să fie la curent direcția teatrului. Am aflat despre acest lucru când pe profilurile oficiale ale teatrului, pe rețelele de socializare, a fost postată informația despre evenimentul spectacolului; postare în care i-a fost menționat numele și i s-au adus mulțumiri, lui și altei persoane cu o agendă politică radicală. Subliniez, postarea a fost făcută fără informarea și acordul administrației teatrului și toate aceste detalii au trezit motive de bănuială. Acest lucru m-a indispus și m-a făcut să pun la îndoială sinceritatea intențiilor strict-profesionale asupra cărora insistă domnul regizor în cazul proiectului ”Invizibil””, a mai precizat Veaceslav Sambriș.