Comerțul online, atât cel intern, cât și cel extern, a înregistrat o creștere fără precedent în 2024. Acest sector a reușit o performanță istorică, valoarea tranzacțiilor și volumul total al livrărilor poștale, fiind anul trecut, în creștere cu 40 la sută.
Într-o nouă analiză, expertul economic Veaceslav Ioniță susține că, în 2024, tranzacțiile online achitate cu cardul au ajuns la 12 miliarde lei, față de 9,5 miliarde, în 2023, și doar 1,35 de miliarde în 2015, iar estimările pentru acest an depășesc 15 miliarde de lei.
De asemenea, numărul de colete și pachete mici expediate a fost de 12 milioane, dintre care 81 la sută sunt internaționale și 19% – naționale. Expertul susține însă că cifra reală este de două ori mai mare.
„Datele oficiale surprind doar o parte din comerțul online. În Moldova, majoritatea comenzilor interne nu sunt achitate online, ci prin numerar sau POS la livrare. O mare parte din livrări sunt făcute de curieri privați, neincluși în statisticile poștale naționale. Estimarea realistă: comerțul online real este de cel puțin 2 ori mai mare decât cel din datele oficiale. Iar livrările interne ar fi de 5 ori mai multe decât cele realizate prin intermediul companiilor poștale”, precizează Veaceslav Ioniță.
Aceste tendințe, potrivit lui Ioniță, demonstrează că moldovenii s-au adaptat rapid la noile tehnologii și preferă achizițiile online direct de acasă, în locul magazinelor clasice. De asemenea, companiile poștale se diversifică și intră tot mai activ în piața livrărilor interne, însă există o problemă.
„Problema este concurență neloială. Există un dezechilibru major între companiile din afara țării, care livrează fără taxe, și producătorii locali, care achită impozite și suportă costuri mari de curierat. Această situație descurajează comerțul local și încurajează cumpărăturile de peste hotare”, a adăugat economistul.
În acest sens, Ioniță propune optimizarea plăților online, reducerea costurilor de livrare internă, în special pentru micii producători locali, politici fiscale echilibrate, pentru a evita concurența neloială între platformele externe și cele locale.
„Comerțul online din Moldova nu doar că a explodat în 2024, dar a devenit unul dintre motoarele tăcute ale economiei. Este momentul ca statul și companiile să-l trateze cu seriozitate, pentru că cetățenii deja l-au îmbrățișat”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.