Ucraina vrea să înceapă încă din acest an lucrările de adâncirea a Canalului Bâstroe, astfel încât să-şi extindă rutele alternative pentru exportul cerealelor, a anunţat marţi, 30 mai, ministrul ucrainean al infrastructurii, Iuri Vaskov, potrivit agenția de știri din Cerănuți, Bucpress.
Potrivit sursei citate, Ucraina a adâncit deja de la 3,9 metri, la 6,5 metri acest canal navigabil, pentru a-şi putea spori exporturile din porturile sale fluviale, după invazia rusă care i-a blocat porturile de la Marea Neagră şi numai un volum limitat de cereale a fost expediat prin aceste porturi, în urma acordului cu Rusia, mediat de Turcia şi de ONU.
Vorbind marţi la o conferinţă pe tema cerealelor, ministrul ucrainean a spus că noua adâncime a Canalului Bâstroe a permis accesul navelor în porturile fluviale ucrainene, dar tot nu este suficient pentru navele încărcate, care sunt nevoite să utilizeze Canalul Sulina din România.
Prin urmare, a continuat oficialul, Ucraina doreşte să adâncească până la 7,2 metri Canalul Bâstroe, astfel încât adâncimea acestuia să fie similară cu cea a Canalului Sulina, şi intenţionează să poarte discuţii pe acest subiect cu oficialii europeni în viitorul apropiat.
România şi-a manifestat îngrijorarea că lucrările de dragare a Canalului Bâstroe pot ameninţa fauna Deltei Dunării, zonă inclusă în lista Patrimoniului Mondial UNESCO, şi că aceste lucrări încalcă tratatele internaţionale privind protecţia mediului.