La Ungheni a fost dat startul oficial al lucrărilor de construcție a primului pod rutier peste Prut din ultimele șase decenii, unind Ungheniul din R. Moldova și comuna Golăești din județul Iași. În cadrul evenimentului, viceprim-ministrul României, Marian Neacșu, a declarat că acest pod reprezintă calea R. Moldova, prin România, spre Europa.
„Calea adevărată, pe care și voi, românii de partea aceasta a Prutului, dar și noi, românii din partea cealaltă, o dorim și cu siguranță o vom ajunge… Între noi, legăturile de suflet și-au împlinit destinul. Calea europeană a Moldovei este împlinită prin acest prim pas”, a spus el, citat de deschide.md.
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii din România, Sorin-Mihai Grindeanu, a spus că podul care leagă Ungheniul și Golăeștiul nu este unicul, iar în viitorul apropiat vor începe lucrările de construcție a altor patru poduri, toate finanțate de România.
„Astăzi, au început lucrările la construcţia ansamblului de poduri peste Prut, proiect în valoare de peste 150 de milioane de lei (fără TVA), finanțat prin fonduri europene (CEF). Antreprenorul trebuie să finalizeze până la sfârșitul anului viitor (18 luni) construcția acestui pod modern de 261 m, care va avea profil de autostradă. Contractul prevede inclusiv amenajarea unui punct de trecere a frontierei care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari și pentru autoturisme. Noul pod de la Ungheni face parte din proiectul Autostrăzii Unirii (A8) și va interconecta infrastructurile rutiere ale României şi Republicii Moldova, ceea ce va aduce noi oportunități economice ambelor state românești de pe cele două maluri ale Prutului”, a scris Grindeanu pe Facebook.
Oficialul român a mai precizat că acest pod este primul construit în ultimii 60 de ani. Europarlamentarul român, fostul comisar european pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat că podul Ungheni-Golăești este mai mult decât o punte peste apă.
„Este o punte între cele două economii. Este expresia libertății de mișcare, o oportunitate de dezvoltare, de comunicare, mobilitate pentru ambele state – România și R. Moldova”, a menționat oficialul.
Podul care începe să fie construit astăzi este parte a ansamblului de poduri ce vor deservi viitoarea autostradă A8, denumită Autostrada Unirii, care va conecta Chișinăul de Iași, Pașcani și, mai departe, Târgu Mureș, traversând Munții Carpați. Proiectul include două poduri, câte unul pe fiecare sens de circulație.
„Acest pod este primul, cel de la Ungheni ar trebui să fie finalizat în 18 luni, deci undeva în a doua jumătate a anului viitor cele două poduri trebuie să fie finalizate. Dar mai vreau să anunţ un lucru: avem încă patru poduri la stadiul de proiectare. Anul viitor se va termina proiectarea şi, odată cu ele, vom avea cinci noi poduri peste Prut, ceea ce e un lucru bun”, a spus Grindeanu.