Asociația „Parlamentul Independenței”, condusă de profesorul universitar Alexandru Arseni, face un apel către autoritățile de la Chișinău să renunțe la ideea organizării unui referendum privind integrarea europeană a Republicii Moldova, în acest an. Într-o declarație publică, organizația menționează inoportunitatea desfășurării acestui plebiscit, dar și riscurile pe care le implică. Vă prezentăm, mai jos textul integral al declarației:
DECLARAȚIA Asociației „Parlamentul Independenței” сu privire la inițiativa președintelui Republicii Moldova Maia Sandu despre desfășurarea unui referendum în aceeași zi cu alegerile prezidențiale
Deputații din parlamentul care a pus temeliile creării Republicii Moldova apără cu tărie și consecvent valorile ce stau la baza Declarației de Independență. Curtea Constituțională a recunoscut expres prioritatea prevederilor Actului de fondare a statului nostru în raport cu Constituția și alte acte legislative.
Pornind de la această realitate, noi, deputații-votanți ai Declarației de Independență, vom apăra fără partizanat politic, fără rezerve și excepții, democrația, respectarea necondiționată a Constituției, principiul separației puterilor, afirmarea plenară a unui sistem politic pluripartidist, bazat pe principiile statului de drept.
De mai bine de trei decenii, situându-se ferm în promovarea valorilor occidentale, în susținerea deplină a politicii de integrare europeană, deputații din primul parlament subliniază că orice abatere de la prevederile constituționale sau legislația în vigoare pot periclita grav parcursul nostru european. În acest context de neglijare a spiritului și normelor constituționale, trezește îngrijorare și nedumerire propunerea șefului statului de a desfășura un referendum cu privire la necesitatea aderării la Uniunea Europeană.
Constatăm că, în primul rând, este neglijată hotărârea Curții Constituționale din Republica Moldova din 20 noiembrie 2014 care exclude posibilitatea de a desfășura referendum în aceeași zi cu alegeri de orice tip. Este o hotărâre care nu are cale de atac, deoarece Curtea Constituțională nu mai poate reveni la această chestiune. Iar pretinsele argumente invocate, le considerăm total imorale: este inadmisibil să faci referire la referendumul inițiat de odiosul Plahotniuc în aceeași zi cu scrutinul parlamentar din 24 februarie 2019, deoarece Parlamentul a recunoscut oficial, prin Declarația sa din 08.06.2019, că atât Curtea Constituțională cât și alte instituții de bază, au făcut parte din statul captiv, iar deciziile lor din acea perioadă sunt lovite de nulitate și nu pot avea consecințe de ordin juridic.
În al doilea rând, Parlamentul Republicii Moldova a votat unanim în anul 2005 perspectiva clară de aderare la Uniunea Europeană și niciun alt parlament n-a pus la îndoială sau anulat această opțiune, practic fără alternativă. Între timp mai multe guvernări au obținut, mai întâi, statutul de membru asociat al Uniunii Europene, țară candidat la aderare, iar recent a fost adoptată decizia privind începutul negocierilor pe capitole a procesului de aderare care, de regulă, durează între 7-11 ani. La 21 mai 2023, șefa statului Maia Sandu a convocat o Mare Adunare Europeană, care a adoptat unanim sprijinul pentru procesul de integrare. S-a declarat fără echivoc că aceasta este voința poporului.
O bună parte din țările europene, inclusiv România, au parcurs cu bine acest proces fără să inițieze referendumuri și fără a supune riscurilor populiste și extremiste, această opțiune politică. Orice analiză a proceselor de aderare a statelor la familia țărilor UE arată că decizia de a organiza un eventual referendum a fost luată după încheierea definitivă a negocierilor de aderare și nu înainte (atestăm o singură excepție în cazul Macedoniei, care a urmărit schimbarea denumirii în Macedonia de Nord).
Pornind de la situația geopolitică extrem de complicată în regiune, generată de invazia Rusiei în Ucraina și semnalele clare care vin de la Moscova că rușii nu renunță la ideea reîntoarcerii Republicii Moldova în interiorul imperiului, considerăm că există riscuri majore ca acest referendum să fie viciat și să aducă un rezultat nefavorabil din următoarele considerente:
– Orice referendum trebuie să aibă loc în condiții de totală securitate internă, fără imixtiuni ale serviciilor secrete rusești, ale mass-media întreținute logistic și financiar de diriguitorii războiului hibrid din Kremlin, fără alocarea subversivă a sute de milioane de dolari din rețelele banditești și oligarhice pentru a corupe alegătorii și a influența rezultatele votului popular. Realitatea actuală din R. Moldova nu se înscrie în standardele de garanții ale securității interne, care să asigure exprimarea voinței libere a cetățenilor moldoveni. După 24 februarie 2022 societatea noastră trăiește în condițiile unui război hibrid fără precedent, iar temerile colective în fața agresiunii rusești din regiune se manifestă zilnic prin exodul masiv al populației din localitățile R. Moldova. Rusia încă penetrează și domină în continuare spațiul nostru informațional, menține o rețea largă de spionaj și agenți de influență, finanțează masiv acțiunile antiguvernamentale, se bucură de sprijinul coloanei a cincea și a multor reprezentanți ai minorităților naționale, deocamdată neintegrate în societatea noastră.
– Rusia poate introduce în orice moment calul său troian, Transnistria și aripa șovin-extremistă a Comratului, pentru a deturna rezultatul referendumului. Chiar dacă formal Rusia recunoaște integritatea teritorială a Republicii Moldova, Moscova se va implica în cele mai subversive moduri, obligând, de exemplu, Transnistria să participe la referendum, impunând administrația criminală de la Tiraspol să deschidă secții de votare în toate localitățile din raioanele de est ale R. Moldova.
Evident, un rezultat negativ în acest referendum poate avea urmări catastrofale pentru viitorul Republicii Moldova. Tema integrării europene va fi abandonată în cel mai rușinos mod, guvernanții fiind nevoiți să informeze autoritățile europene că ne retragem din negocieri și întreaga procedură de integrare.
Republica Moldova nu numai că ar capitula necondiționat în fața Rusiei imperiale, dar ar compromite pentru totdeauna vectorul european și încrederea generoasă a prietenilor din UE, SUA și a partenerilor de dezvoltare.
În final, suntem nevoiți să constatăm că s-ar putea ca ideea unui referendum privind necesitatea integrării europene să vină din „rețelele invizibile”, de la cei care pun la îndoială necesitatea unui asemenea parcurs și nicidecum de la guvernarea care se bucură de încrederea țărilor UE și are succese evidente în acest domeniu.
Considerăm că actuala guvernare trebuie să se mobilizeze plenar, să continue cu maximă responsabilitate și eficiență să activeze în direcția integrării europene, fără a supune unor riscuri majore o opțiune născută la 27 august 1991 și care, finalmente, va duce la așezarea firească a Republicii Moldova pe harta Uniunii Europene. Iar ideea unui referendum, înainte de finalizarea negocierilor, o calificăm nu doar inutilă și deosebit de periculoasă, dar și o poartă deschisă pentru ca Rusia să intre liber în casa noastră și să deturneze, cu votul „popular” al maselor îndoctrinate, parcursul european.
Cât nu e târziu, îndemnăm conducerea R. Moldova să renunțe la orice experimente, care ar pune în pericol negocierile și integrarea europeană, inclusiv organizarea de referendumuri în condiții de insecuritate și război hibrid.
ARSENI Alexandru, profesor universitar, doctor habilitat în dreptul constituțional, votantul și semnatarul Declarației de Independență, cavaler al ordinelor „Republicii”, „Ordinului de Onoare”, Medalia Academiei de Știință „Nicolae Milescu Spătaru”, „Meritul civic” și „Meritul muncii”, președintele AO „Parlamentul Independenței”, Membru de Onoare, în grad de Comandor al Ordinului Militar de România
29 decembrie 2023, Chișinău