Inspectoratul de Mediu, acuzat de monopol în gestionarea taxei pentru deșeurile obținute din vehiculele vechi. Firma responsabilă ar fi afiliată unui șef al instituției

Autoritățile de mediu sunt acuzate de instituirea unui monopol în gestionarea taxei de reciclare a mașinilor importate, care ulterior sunt scoase din uz. Noile modificări la legislație obligă importatorii să semneze contracte cu firme specializate, care vor recicla vehiculele vechi, iar, recent, sora șefului adjunct al Inspectoratului pentru Protecția Mediului, Vasile Melnic, a creat un ONG, care ar fi devenit monopolist, importatorii urmând să semneze contracte doar cu această asociație, transmite libertv.md.

Sursa citată face referire la activistul Vlad Bilețchi, care subliniază că presupusa schemă aduce încasări de milioane rudelor factorilor de decizie din domeniul mediului.

„Fiecare importator este obligat să achite taxa de reciclare pentru fiecare mașină – 300 de euro. Taxa se achită în avans, și câte 300 de euro per mașină se adună anual aproximativ 9 milioane de euro. Cineva încasează milioanele și trăiește o viață de lux, datorită schemelor și cumătrismului din Ministerul Mediului”, susține Vlad Bilețchi.

Activistul a făcut și o analiză a schemei de monopol impusă prin mecanismul „Rabla”. Datele oficiale arată că în 2024 au fost importate peste 35 de mii de vehicule, care sunt supuse sistemului REP (Responsabilitatea Extinsă a Producătorului). Din 1 ianuarie, tariful impus pentru fiecare vehicul variază între 3000 și 6000 de lei.

„Prin această schemă de monopol impus, cei cu interes vor colecta între 105 și 210 milioane de lei anual, fără concurență și fără transparență, cu sprijinul direct al Ministerului Mediului și al IPM”, mai susține Vlad Bilețchi.

În replică, Agenția de Mediu califică aceste informații drept eronate și susține că toate procedurile au fost efectuate conform legii. Instituția susține că, până acum, s-a înregistrat doar un singur sistem colectiv de gestionare a deșeurile din vehiculele scoase din uz.

„Pe parcursul ultimilor 10 luni, agenții economici care importă și plasează pe piață vehicule nu au creat nici un sistem individual sau colectiv care să preia responsabilitatea importatorilor și să gestioneze deșeurile din vehicule scoase din uz, cu excepția unui sistem colectiv, care a fost autorizat în data de 21.02.2025, întrucât întrunește toate condițiile de autorizare a sistemului colectiv, în conformitate cu legislația”, se arată în comunicatul Agenției de Mediu.

Instituția mai precizează că, potrivit legislației, persoanele fizice și juridice care importă vehicule cu scopul comercializării pot crea propriile sisteme individuale sau pot adera la sistemele colective existente pentru colectarea, reutilizarea, reciclarea și valorificarea acestora.

 „Informăm că importatorii de vehicule nu sunt obligați să adere la acest sistem colectiv, deoarece au posibilitatea să creeze propriile sisteme individuale sau colective până la data de 6 mai 2025 și pot continua activitatea de comercializare a vehiculelor în condițiile vechi”, susțiune agenția.

Referitor la taxele de aderare și gestionare, instituția susține că importatorii de vehicule au obligația sa acopere costurile efective de gestionare a deșeurilor provenite din vehiculele scoase din uz ce cuprind cheltuielile pentru colectarea, transportul, precum și operațiunile de tratare a acestor deșeuri și nicidecum nu depind de numărul de mașini importate. Prin urmare, importatorii vor achita doar pentru vehiculele scoase din uz și nu pentru cele pe care le importă.

Leave a reply

PARTENERIAT

Susține proiectul ZIUA
Loading Next Post...
Follow
Cele mai citite
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...