Macron cere interzicerea rețelelor sociale care nu dezvăluie de cine sunt influențate politic: „Trebuie interzise platformele care nu oferă această transparență”

Președintele Franței, Emmanuel Macron, a cerut interzicerea platformelor de socializare care nu dezvăluie dacă algoritmii lor favorizează sau amplifică intenționat anumite viziuni politice sau promovează conținut politic în mod părtinitor, afirmând că astfel de rețele „subminează democrația în întreaga lume”, relatează Bloomberg.

Liderul francez a declarat că transparența privind modul în care funcționează algoritmii este esențială pentru protejarea dezbaterii democratice și a subliniat că platformele care refuză să-și facă publice mecanismele de recomandare ar trebui interzise.

„Trebuie să existe transparență asupra algoritmilor, pentru a ști dacă sunt părtinitori. Trebuie interzise platformele care nu oferă această transparență”, a spus Macron în timpul unei sesiuni dedicate guvernanței digitale la Forumul Păcii de la Paris.

Liderul francez a adăugat că rețelele care folosesc boți sau conturi anonime ar trebui, de asemenea, interzise.

„Ne dorim libertate, dar nu libertate pentru oameni care nu există.”

Macron a promis să promoveze o reglementare mai strictă a platformelor digitale, pe care le-a acuzat că funcționează pe baza unui model de afaceri menit să „maximizeze emoțiile negative”, afectând în special tinerii. Totodată, el a avertizat asupra riscului ca actori străini să folosească rețelele sociale pentru a influența alegerile naționale.

„Este complet greșit să ne informăm de pe rețelele sociale”, a subliniat Macron.

Deși a fost un susținător constant al inovației tehnologice și al inteligenței artificiale, Macron s-a numărat printre cei mai fermi critici ai companiilor care administrează platforme sociale, pe fondul îngrijorărilor legate de efectele acestora asupra sănătății mintale a tinerilor.

Anul trecut, Australia a adoptat o lege ce impune vârsta minimă de 16 ani pentru utilizatorii de rețele sociale, care va intra în vigoare în decembrie 2025. Comisia Europeană a anunțat luna trecută că va analiza introducerea unor restricții similare la nivelul Uniunii Europene.

Tot în octombrie, a intrat în vigoare noul Regulament european privind transparența și direcționarea publicității politice (TTPA), menit să sporească responsabilitatea campaniilor online și să combată interferențele externe în alegerile europene.

Conform TTPA, platformele sunt obligate să explice de ce utilizatorii văd anumite reclame, cine le finanțează și cât costă difuzarea lor. Companiile Meta (deținătoarea Facebook) și Google au criticat regulamentul, susținând că acesta „creează provocări operaționale semnificative și incertitudini juridice”.

În același timp, parlamentarii francezi au votat marți o majorare a taxei digitale impuse giganților tehnologici precum Amazon, Google și Meta, de la 3% la 6% din veniturile obținute în Franța.

Măsura, dacă va fi menținută în forma finală a bugetului pentru 2026, riscă să tensioneze relațiile comerciale dintre Paris și Washington. Congresmenii republicani au avertizat că o astfel de creștere ar reprezenta „un atac nejustificat asupra companiilor americane de tehnologie”. Președintele Donald Trump a amenințat anterior că va răspunde prin impunerea unor tarife comerciale suplimentare împotriva Franței.

Susține proiectul ZIUA
Loading Next Post...
Follow
Search
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...