În fiecare an, la Ierusalim, cu ocazia Paștelui Ortodox, are loc miracolul pogorârii Luminii deasupra Sfântului Mormânt al Mântuitorului. Evenimentul are loc în după-amiaza Sâmbetei Mari, în timpul Vecerniei Mari. În fiecare an, ierarhi, monahi, monahii, preoți din toată lumea, alături de zeci de mii de pelerini participă la procesiunea săvârșită în Biserica Sfântului Mormânt, asistând la miracolul pogorârii Luminii.
Două evenimente neliturgice preced celebrarea ritului Luminii Sfinte. Mai întâi se face verificarea tradițională a Sfântului Mormânt care are ca scop îndepărtarea oricărei surse de foc din interiorul lui. Controlul implică trei inspecţii separate, care încep încă dimineața. Cel de-al doilea eveniment neliturgic, sigilarea uşii Sfântului Mormânt, se petrece la ora 11:00. O gardă specială pune o bandă albă printre cele două mânere ale uşii, sigilând-o cu ceară.
Ulterior, credincioșii, împreună cu Patriarhul Teofil al Ierusalimului și un sobor de ierarhi și preoți, vor înconjura de trei ori, în procesiune, Sfântul Mormânt. După care, Patriarhul Ierusalimului își scoate veșmintele și mitra și este verificat pentru a se dovedi că nu are asupra sa nici un dispozitiv cu care să poată aprinde vreo lumânare.
Mai aproape de ora 14.00, Patriarhul Ierusalimului, îmbrăcat numai în stihar, intră în Sfântul Mormânt. În interior, Preafericirea Sa îngenunchează înaintea dalei de marmură ce acoperă Mormântul şi se roagă pentru pogorârea Sfintei Lumini.
După pogorâre, lumina este împărțită miilor de peleirini și reprezentanți ai tuturor bisericilor ortodoxe, care ulterior aduc focul haric în țările lor de origine.
Sfânta Lumină de la Ierusalim este cea mai clară dovadă a dreptei credinţe, cea mai evidentă dintre minunile creştine care se petrec în Biserica Ortodoxă. Patriarhatul ortodox din Ierusalim nu are un typikon scris referitor la rânduiala săvârşită pentru coborârea Luminii Sfinte. Patriarhii care au săvârşit acest ritual au lăsat puţine mărturii cu privire la înălţătorul moment. În schimb, rugăciunea specială pentru primirea Sfintei Lumini există într-o formă tipărită. Aceasta este citită de către patriarh cât timp stă în Sfântul Mormânt. Originea rugăciunii nu este cunoscută. Restul slujbei este săvârşit întocmai cu tradiţiile transmise de la un întâistătător la altul, pe cale orală sau prin însemnări liturgice disparate.