Un purtător de cuvânt al Jocurilor Olimpice de la Paris 2024 a admis că versiunea controversată a momentului în care a fost reprodusă „Cina cea de Taină” prezentată în cadrul ceremoniei de deschidere de vineri a fost, într-adevăr, inspirată de pictura emblematică a lui Da Vinci.
Cu toate acestea, ulterior au încercat să dezmintă acest lucru cu vehemență pe măsură ce valul de reacții negative lua amploare, transmite The New York Post.
„Thomas Jolly s-a inspirat din faimoasa pictură a lui Leonardo da Vinci pentru a crea decorul,” a recunoscut un purtător de cuvânt al Jocurilor Olimpice într-o declarație pentru cei de la The Post sâmbătă, referindu-se la directorul creativ al ceremoniei de deschidere.
„Nu este primul artist care face o referință la ceea ce este o operă de artă renumită în întreaga lume. De la Andy Warhol la „The Simpsons”, mulți au făcut-o înaintea lui,” a continuat declarația.
Recunoașterea surprinzătoare a venit după ce organizatorii Jocurile Olimpice de la Paris au încercat deja să nege că au fost inspirați de faimosul mural creștin, susținând pe X, vineri, că a fost doar o neînțelegere.
Reprezentanții au insistat că Jolly nu parodiază opera de artă renumită în întreaga lume, care îi înfățișează pe Iisus și cei 12 apostoli — ci, de fapt, aduce un omagiu mitologiei grecești și Sărbătorii lui Dionysus.
Dar pe măsură ce reacțiile negative au continuat să se intensifice, purtătorul de cuvânt a contactat The Post cu o „declarație actualizată” luni, conținând „explicații” din partea lui Jolly însuși — și care, în mod notabil, nu făcea nicio mențiune despre „Cina cea de Taină” sau da Vinci.
Explicația convenabilă, recent oferită, este că segmentul „înfățișează o mare sărbătoare peană la care iau parte zeii Olimpului. În prim-plan se află zeul vinului – tatăl Sequanei, zeița Senei – înfățișat într-un mod comic de cântăreața Philippe Katherine”, referindu-se la momentul în care un bărbat aproape gol pictat în albastru din cap până în picioare este „servit” pe un platou supradimensionat pe masă în fața interpreților.
Mulți creștini, inclusiv fostul președinte Donald Trump, au considerat că tabloul extravagant este blasfemitor și intenționat menit să disprețuiască religia, Trump numind spectacolul „o rușine”.
Conferința Episcopilor din Franța, organizația episcopilor catolici din țară, a denunțat spectacolul drept „scene de batjocură și ridiculizare a creștinismului, pe care le deplângem profund.”
Între timp, într-o altă explicație, Jolly însuși a susținut că inspirația sa pentru performanța divizivă a fost de fapt o pictură din secolul al XVII-lea intitulată „Sărbătoarea zeilor” de artistul olandez Jan van Bijlert, care înfățișează zeii greci ai Olimpului adunați în jurul unei mese lungi.
Duminică, în ciuda explicațiilor și negărilor alternative, organizatorii ceremoniei de deschidere a Jocurilor Olimpice au emis scuze pentru orice „ofensă” cauzată de scenă, spunând că nu a existat „niciodată intenția de a arăta lipsă de respect față de vreun grup religios” și că intenția a fost să „sărbătorească toleranța comunității.”
Cu toate acestea, declarația s-a încheiat înainte de a recunoaște că se bazează pe celebra lucrare da Vinci, notează The Post.
Mânia stârnită de momentul controversat a fost întâmpinată cu inevitabile reacții de contraatac în ultimele zile, echipa de la „The View” sfătuind luni telespectatorii ofensați de segment să se calmeze și „să închidă televizorul!”
DJ Barbara Butch, artista aflată în centrul controversei, depune plângeri pentru abuzul constant pe care susține că l-a primit online în urma apariției sale larg mediatizate la ceremonie. Avocatul său afirmă că a suportat „insulte antisemite, homofobe, sexiste și grosofobe”.