Președintele SUA, Donald Trump, a declarat joi că inițiativele de diversitate au subminat siguranța aeriană, în timp ce autoritățile au început ancheta asupra celui mai grav dezastru aviatic din SUA din ultimele două decenii.
Trump a atribuit vina pentru accident politicilor democraților și programelor de incluziune din cadrul Administrației Federale a Aviației (FAA), parte a Departamentului de Transport al SUA.
Liderul de la Casa Albă a afirmat că, înainte de al doilea său mandat, agenția angaja personal cu „dizabilități mentale severe, probleme psihiatrice și alte afecțiuni mentale și fizice” în cadrul unei inițiative de diversitate și incluziune.
„Pe site-ul FAA se menționează că acestea includ deficiențe de auz, vedere, lipsa membrelor, paralizie parțială, paralizie totală, epilepsie, retard mental sever, dizabilități psihiatrice și nanism – toate acestea fiind eligibile pentru poziția de controlor de trafic aerian, responsabil pentru aeronave care sosesc în țara noastră, aterizând pe o pistă mică”, a declarat Trump.
Până în prezent, identitatea piloților și a controlorului implicat în accident nu a fost făcută publică. La câteva ore după declarațiile sale, președintele a precizat că nu știe dacă politica de diversitate a influențat accidentul.
Trump l-a atacat dur și pe fostul secretar al Transporturilor, Pete Buttigieg, pe care l-a numit „un dezastru” și l-a acuzat de promovarea excesivă a diversității. Buttigieg a răspuns pe rețeaua X, calificând declarațiile lui Trump drept „josnice” și afirmând că „în timp ce familiile jelesc, Trump ar trebui să conducă, nu să mintă”.
În replică, Casa Albă a organizat o conferință de presă în Biroul Oval, unde Trump a semnat un nou ordin executiv pentru eliminarea „politicilor woke” în aviația federală. Săptămâna trecută, el semnase deja un decret pentru desființarea inițiativelor de diversitate la FAA.
Între timp, The New York Times informează că, în ziua tragicului accident aviatic de la Aeroportul Național Reagan, un singur controlor de trafic aerian îndeplinea sarcini care, în mod obișnuit, sunt gestionate de două persoane, potrivit unui raport preliminar al Administrației Federale a Aviației (FAA), citat de publicație.
De obicei, după ora 21:30, când traficul aerian scade, un singur controlor se ocupă atât de avioane, cât și de elicoptere. Însă, în seara accidentului, aceste responsabilități au fost comasate înainte de ora 21:30, permițând unui controlor să plece mai devreme.
Potrivit a patru surse citate de publicație, pilotul elicopterului nu a respectat ruta desemnată și zbura la o altitudine de peste 90 de metri, în loc de sub 60 de metri, așa cum era prevăzut, ceea ce ar fi prevenit coliziunea cu avionul.
Această versiune este confirmată indirect și de sursele CNN, care susțin că o astfel de combinare a sarcinilor „nu este normală” pentru orele de vârf ale zilei.
O sursă guvernamentală familiarizată cu investigația a declarat pentru CNN că responsabilul turnului de control al aeroportului a decis miercuri seară să combine cele două roluri, o practică permisă la discreția lor atunci când volumul de trafic aerian este redus. Potrivit sursei, nu exista un „factor de personal” la turnul de control, ceea ce indică faptul că nu se confruntau cu lipsuri de personal.
CNN a contactat FAA pentru a obține o reacție.
Pingback: VIDEO | Noi imagini video cu tragedia aviatică de la Washington. Experții se tem că pilotul elicopterului ar fi apreciat greșit poziția avionului – ZIUA.md
Pingback: Armata SUA divulgă numele a doi soldați din elicopterul prăbușit lângă Washington, dar nu dezvăluie identitatea celui de-al treilea – ZIUA.md