O pictură murală concepută să promoveze noblețea și eleganța sportivă a provocat peste noapte o tragicomedie hilară cum numai pe malul Bîcului mai putem vedea, iar scandalul a devenit principalul subiect de discuții în mediul online și care, într-un mod aparent imprevizibil, a căpătat conotații politice în plină campanie electorală.
Geneza unui scandal născut din nimic
Totul a început sâmbătă, 28 septembrie, când Comitetul Național Olimpic (CNO), instituția care a făcut posibilă apariția picturii murale „Visul Olimpic”, inaugurată în mai 2024, în ajunul JO de la Paris, și dedicată olimpicilor moldoveni, a anunțat că pictura a început să fie ștearsă.
„Cu profund regret, asistăm la gestul unor inamici ai sportului, care au încercat să umbrească valorile olimpice și să spulbere simbolul unității și determinării noastre. Acest act de vandalism reprezintă o lovitură dură pentru comunitatea sportivă și pentru toți cei care au contribuit la realizarea acestei opere de artă”, se arată în mesajul Comitetului Olimpic.
Primăria Chişinău a venit imediat cu o reacţie și a anunțat că pictura a fost deteriorată de o companie de publicitate, calificând acţiunea acesteia drept „samavolnicie”.
„Clădirea din centrul capitalei, unde acum câteva luni a fost inaugurată pictura murală „Visul Olimpic”, era anterior acoperită cu un panou de publicitate. Panoul a fost demontat la solicitarea administrației publice locale, în vederea aplicării picturii murale dedicate jocurilor olimpice pe perete. A avut loc o acțiune de samavolnicie care a dus la deteriorarea picturii murale din partea unei companii de publicitate, care a luat cheile de la cineva dintre locatari pentru a putea urca”, a punctat Primăria, care a adăugat că acțiunile companiei au fost stopate, pictura urmând să fie restabilită.
„Visul olimpic”, acoperit de „Visul european”
La două zile după incident, compania cu pricina, acuzată de Primărie de „samavolnicie”, a acoperit pictura pe jumătate cu un panou imens care conținea mesaje care promovează Uniunea Europeană, în contextul referendumului constituțional de peste trei săptămâni.
La scurt timp, s-a dovedit că firma de publicitate „vinovată” de instalarea panoului este „Neorama”, o companie cu experiență pe piața publicitară locală. Directorul acesteia, Sandu Osadcenco, un proeuropean convins de altfel, a tunat pe rețelele de socializare și a acuzat că „timp de trei zile rusofonii din Moldova, la braț cu „corupționiştii” locali au depus eforturi acerbe de stopare a activității noastre legale”.
Osadcenco a scris că a decis să plaseze panoul „pro-Europa” peste pictura murală, pentru că „Neorama susține parcursul european al țării noastre”. Mai mult, într-un vădit exces de zel, acesta a catalogat pictura murală drept o „imagine controversată, executată neautorizat în luna mai de nişte persoane profund anonime pe care nici poliția nu le-a putut identifica”.
De dragul adevărului, trebuie să menționăm că „anonimii” sunt pictorii Dmitri Potapov și Victor Șucher, iar la executarea lucrării a participat și un voluntar din România. Mai mult, pictura a fost promovată de Comitetul Național Olimpic și finanțată, printre altele, de o binecusocută bancă comercială, o vestită companie de vinuri și de o companie de vopsele. Mai mult, la evenimentul de lansare a picturii a participat și șeful Cabinetului Președintelui Maia Sandu, Adrian Băluțel.
De la proeuropean, la „provocotaror ordinar” nu-i decât un pas
În acest moment, cazul a luat o turnură neașteptată și pentru Osadcenco, dar și pentru cei care urmăreau oarecum nedumeriți cazul. Deputatul PAS, Radu Marian, a scris pe Facebook că vandalizarea murarului „Visul Olimpic” este, de fapt, o provocare ordinară, făcută cu scopul denigrării cauzei europene.
„O companie publicitară au decis să facă niște bani în plus și au instalat deasupra un banner cu Uniunea Europeană, cu un scop de denigrare a cauzei europene. Imediat după ce s-a făcut această prostie, au venit cu comentarii blogerii lui Șor, Dodon pe telegram, acuzând în mod ridicol guvernarea și PAS. Fugarii sunt disperați și se înșeală dacă cred că astfel de trucuri vor funcționa. Cancelaria de Stat a solicitat reinstaurarea imediată a muralului „Visul Olimpic” și a solicitat Poliției să investigheze actul de vandalizare. Banerul deasupra urmează a fi scos de acolo în cel mai scurt timp”, a scris Radu Marian pe Facebook.
CNO cere implicarea autorităților pentru a salva pictura murală
Reacția lui Osadcenco i-a înfuriat și mai mult pe cei din Comitetul Național Olimpic, care au cerut implicarea principalelor instituții ale statului în acest caz – Președinția, Guvernul și Primăria Capitalei. CNO a cerut demararea urgentă a lucrărilor de restaurare și adoptarea unor măsuri suplimentare de protecție.
În loc de concluzii
Cazul, cel mai probabil, se va încheia cu restaurarea picturii murale, pentru că e normal să fie așa. Fără a fi experți în artă este absolut clar pentru toată lumea că această pictură își are locul în peisajul urban al Chișinăului.
Totuși, deși e prematur să facem concluzii (deoarece deznodământul acestui scandal ridicol nu-l avem deocamdată), niște linii directorii le putem trasa. Iar ceea ce putem deduce, la această fază, e că asistăm la duel impropriu, la care două părți aflate pe aceeași parte a baricadei politice au decis să-și dispute întâietatea, iar într-un final și-au tras fiecare câte un glonț în propriul picior. Și asta în timp ce adevărații adversari privesc dintr-o parte confruntarea fratricidă și se pierd de râs.
Nici să vrei, că nu-ți mai amintești de Jocurile Olimpice acum. Eventual doar faza în care organizatorii acelui spectacol sportiv și-au tras și ei, în debut, câte un glonț în propriul picior.