CUVÂNT PENTRU SUFLET | Ieromonah Savatie Baștovoi: Excepția și regula în duhovnicie

Oamenii sunt tot mai slabi, iar slăbiciunea se datorează nivelului tot mai scăzut a ceea ce numim normă. Normă de sănătate mentală și duhovnicească. Astăzi în lume sunt 300.000000 (trei sute de milioane) de oameni diagnosticați cu depresie – dintre aceștia, 800.000 se sinucid în fiecare an (cât patru războaie Rusia-Ucraina). Sunt datele OMS, care deplânge că nu toți depresivii sunt diagnosticați, adică sunt cu mult mai mulți, iar cifrele sunt în creștere de la an la an.

De ce evoluția medicinei și creșterea nivelului de trai nu poate opri acest iad al îmbolnăvirilor sufletești?

De ce înmulțirea fără precedent a cabinetelor de psihoterapie a coincis cu creșterea fără precedent a sinuciderilor? Există o legătură între numărul tot mai mare al psihologilor cu drept de practică și numărul tot mai mare al depresivilor cu sfârșit suicidal?

Având în vedere că practica „spovedaniilor” cu pastile este foarte nouă, racolând în rândurile psihoterapeuților pe oricine are încăpățânarea să obțină o hârtie, concluziile corecte nu pot fi obținute. Practica psihoterapeutică actuală nu poate prezenta o experiență suficientă pentru a răspunde la întrebări elementare, precum ar fi: 1) care este responsabilitatea psihoterapeutului față de pacientul a cărui boală s-a agravat; 2) care este responsabilitatea psihoterapeutului în cazul în care pacientul se sinucide în urma tratamentului. Această întrebare este îndreptățită, având în vedere că, în cazul anumitor tratamente, rata de suicid este de 90%.

Experiența de două mii de ani de duhovnicie ortodoxă este singura practică neîntreruptă prin care s-au sondat adâncurile sufletului omenesc. Mărturisirea păcatelor, a neputințelor, a slăbiciunilor, a faptelor și gândurilor rele care se fac în fața altui om este o practică unică. Psihanaliza modernă a găsit interesantă această abordare și și-a făcut propriile căutări în acest sens. Totuși, concluziile psihanaliștilor sunt contradictorii, deoarece nimeni dintre ei nu a înțeles că simpla dezgolire a rănilor nu e suficientă pentru vindecare, dacă nu se pune peste ele alifia harului Dumnezeiesc. Nu poate un om păcătos să vindece pe altul, ci harul lui Dumnezeu „care plinește pe cele cu lipsă”, vindecă sufletul ce se smerește prin mărturisire și nici o pastilă nu-L poate înlocui pe Dumnezeu.

Din această experiență milenară a terapiei sufletelor, trebuie să învățăm un lucru de căpătâi: indulgența, adică pogorământul, moliciunea către cel căzut nu este o regulă, ci o excepție. Rigoarea poruncilor rămâne măsura scrisă pentru toți oamenii, iar a ierta și a mângâia este al milei, nu al legii. Legea însă nimeni nu o poate strica. Nici Hristos nu a stricat legea când a iertat femeia păcătoasă, nu a spus: de acum încolo femeile să își înșele bărbații căci toți sunteți păcătoși. Nu așa a făcut, ci a procedat excepțional.

Astfel de excepții se regăsesc cu zecile în istorisirile sfinților: una este chiar în Scara Sfântului Ioan Sinaitul, cea mai aspră carte, unde avem un monah care își descoperă păcatele în biserică în auzul tuturor și starețul are vedenie că i s-au iertat chiar în timp ce le spunea; un alt asemenea caz este în Lavsaiconul lui Paladie, în relatarea despre Pavel cel Prost, unde avem un egumen care a intrat în biserică negru de păcate și a ieșit luminat după ce a plâns la citirea din Prorocul Isaia. Mai sunt și alte astfel de excepții, când păcatele se iartă fără penitență, fară canoane îndelungate, ci chiar în ceasul mărturisirii, dar toate aceste cazuri au ceva în comun: lacrimile iubirii cu care a spălat picioarele lui Hristos femeia păcătoasă. Deci, semnul iertării sunt lacrimile calde de iubire pe care le varsă păcătosul recunoscător.

Acest cuvânt este către duhovnici, mai ales către cei tineri, să nu se ia după moda delăsării psihologiei moderne care păgubește sufletele rănite crezând că le îngrijește, ci să aibă mereu măsura desăvârșirii pusă de Sfinții Părinți ca regulă, iar pogorămintele către cei slabi să se facă în taină, doar între duhovnic și credincios, căci de asta se cheamă „taina spovedaniei”, ca să nu divulgăm tratamentul pe care îl aplicăm fiecărui suflet în parte, unuia mai aspru, altuia mai îngăduitor, fiecăruia după starea sufletului și gravitatea bolii. Scopul este să vindecăm sufletul, nu să ne facem iubiți de oameni și lăudați pentru cât de blânzi și îngăduitori suntem. Căci ce folos dacă vom câștiga toată iubirea internetului, dar sufletele care vin la noi le vom pierde, iar la urmă îl vom pierde și pe al nostru?

Autor: Ieromonah Savatie Baștovoi

Distribuie acest articol

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Urmărește ZIUA și pe...

Știrile ZIUA pe Telegram